tisdag 19 maj 2009

Tutorial Montalivet Solitude

Nu var det på tok för längesedan jag var inne här och uppdaterade. Det betyder inte att jag lagt sminket på hyllan, utan att jag helt enkelt inte orkat dokumentera det jag gör.
Men idag är jag ledig, och vilket passar inte bättre än att göra en liten tutorial till sminkans tävling.

Jag tänkte visa hur man gör en enkelt makeup som bara innehåller två skuggor, mina favoriter Solitude, MAD, och Montalivet, Fyrinnae.

1. Jag börjar med att lägga en bas av Lumenes Eyeshadow base över hela ögonlocket. Det behövs inte så mycket bas, den är väldigt dryg och den creasar sig lätt om man tar för mycket. Jag applicerar den med fingrarna.



2. Jag börjar med att applicera den ljusa skuggan, Montalivet, på inre halvan av ögonlocket, upp till globlinjen. Till det här använder jag en ögonskuggepensel från Lindex. Jag tycker den fungerar utmärkt till just lösa pigment, då den är lite "hårdare" och är lättare att pressa in skuggorna med. Jag uppskattar att pressa på just lösa pigment, då jag tycker färgen blir mer intakt än om man skulle pensla på den.


3. Därefter applicerar jag Solitude på den yttre delen av ögonlocket. Jag använder samma pensel och teknik som jag gjorde när jag applicerade Montalivet.


4. Därefter applicerar jag lite mer av Solitude, som ett v, för att förstärka globlinjen och öppna upp ögat mer. Nu ser ögonmakeupen väldigt markant ut, men det ska vi snart ordna till!



5. Nu går jag försiktigt över skuggkanten, för att smälta ihop färgerna mer, och minska de markanta linjerna. Till det här använder jag en likadan pensel från Lindex, men den är aningens tunnar och mjukare. Jag stryker försiktigt över kanten, pigmenten är rätt känsliga och försvinner lätt om man är för hår på handen.


6. Nu blir det dags att markera ögonen! Först applicerar jag Face Gel eyeliner med en liten smal pensel som är från Fyrianne. Därefter drar jag Isadoras Kajal längs både övre och nedre fransraden. Slutligen applicerar jag Solitude under nedre fransarna.


7. Nu lägger jag på mascara, Max Factors False Lash Effect, och H&M´s ögonbrynspenna i färgen Dark Brown.

8. Färdig!


2 kommentarer:

Emma P sa...

Snygg sminkning, och väldigt tydlig och bra tutorial! Vad kul att du vill vara med i tävlingen!

therése sa...

Bra och utförlig tutorial! Snygg sminkning! Jag gillar faktiskt också de där små penslarna från Lindex... Synd att de inte finns i större format bara! :)